First-time listening for September, 2013

(Hes­pèri­on XX) El Can­cionero de Pala­cio, 1474–1516 — Músi­ca en la corte de los Reyes 
. . Católicos:
. . . . 22419. (Fran­cis­co de la Torre) Dan­za Alta [instru­men­tal]
. . . . 22420. (Gabriel Mena) Aque­l­la Mora Garrida
. . . . 22421. (Fran­cis­co de Peñalosa) Por las sier­ras de Madrid
. . . . 22422. (anon.) Rodri­go Martinez
. . . . 22423. (Gabriel Mena) A son­bra de mis cabel­los [instru­men­tal]
. . . . 22424. (anon.) Al alva venid
. . . . 22425. (anon.) Tres Morillas
. . . . 22426. (anon.) ¿Que me queréis, cavallero?
. . . . 22427. (Román) O Voy [instru­men­tal]
. . . . 22428. (Juan Ponçe) Torre de la niña
. . . . 22429. (Luis de Milán) Míos fueron, mi corazón
. . . . 22430. (Garcimuñoz) Pues bien para ésta
. . . . 22431. (Bada­joz) O des­dicha­do de mi [instru­men­tal]
. . . . 22432. (Juan de Anchi­eta) Dos ánades, madre
. . . . 22433. (Gabriel Mena) La Bel­la Mal­mari­da­da, cancion
. . . . 22434. (Alon­so [not Alon­so de Alba]) La tri­cotea Samartín à 3
. . . . 22435. (Juan Ponçe) Ave col­or vini clari
. . . . 22436. (anon.) A los baños del amor
. . . . 22437. (anon.) Har­to de Tan­ta Porfia
. . . . 22438. (anon.) Pase el agoa, ma Julieta
. . . . 22439. (anon.) El cervel mi fa [instru­men­tal]
. . . . 22440. (anon.) Si d’amor pena sentís
. . . . 22441. (anon.) Ay, que non ay!
. . . . 22442. (Juan del Enci­na) Pues que jamás olvidaros22443. (All­man Broth­ers) Sev­en Turns
22444. (Wu Lyf) Go Tell Fire to the Mountain 
22445. (Dayan Ancient Music Asso­ci­a­tion) Naxi Music from Lijiang
22446. (Brij Narayan) Raga Lalit
22447. (Brij Narayan) Raga Baira­gi Bhairav
22448. (Hec­tor Berlioz) Noc­turne à deux voix for Sopra­no, Mez­zo-sopra­no & Guitar
22449. (Hec­tor Berlioz) Le Mau­re jaloux: “Je vais revoir” for Tenor and Piano
22450. (Hec­tor Berlioz) “Ami­tié, reprends ton empire” for Sopra­no, Mez­zo-Sopra­no, Bari-tone 
. . . . . & Piano
22451. (Hec­tor Berlioz) Canon libre à quinte: “La nuit de son voile épais” for Soprano, 
. . . . . Mez­zo-Sopra­no & Piano
22452. (Hec­tor Berlioz) “Pleure, pau­vre Colette”, Andan­ti­no, for Sopra­no, Mezzo-Soprano & 
. . . . . Piano
22453. (Hec­tor Berlioz) “Le Mon­tag­nard exilé”, Chant élé­giaque for Sopra­no, Mezzo-Soprano 
. . . . . & Harp
22454. (Hec­tor Berlioz) Huits scènes de Faust: #6 “Le Roi de Thulé”
22455. (Hec­tor Berlioz) Huits scènes de Faust: #8 Séré­nade de Méphistophélès
22456. (Hec­tor Berlioz) Irlande: mélodies irlandais­es, Op.2 [songs 2–5, 7–9 (2 missing)]
22457. (Hec­tor Berlioz) “Si je n’étais cap­tive” from La Cap­tive, Op.12
22458. (Hec­tor Berlioz) “Sara, belle d’indolence” from Sara la baigneuse, Op.11
22459. (Hec­tor Berlioz) Je crois en vous, Romance: “Quand mon âme ravie” for Baritone & 
. . . . . Piano
22460. (Hec­tor Berlioz) Chan­sonette de Mr. Léon de Wail­ly for Tenor & Piano
22461. (Hec­tor Berlioz) Fleurs des lan­des, Op.13
22462. (Hec­tor Berlioz) La Mort d’Ophélie for Mez­zo-Sopra­no & Piano
22463. (Hec­tor Berlioz) Feuil­lets d’album, Op.19: #1 “Zaïde”
22464. (Hec­tor Berlioz) Feuil­lets d’album, Op.19: #2 “Les Champs”
22465. (Hec­tor Berlioz) Prière du matin: “Ô Père qu’adore mon père” for Sopra­no, Mezzo-
. . . . . Sopra­no & Piano
22466. (Hec­tor Berlioz) La Belle Isabeau: “Dans la mon­tagne noire” for Mezzo-Soprano, 
. . . . . Cho­rus & Piano
22467. (Hec­tor Berlioz) Le Chas­seur danois: “Enten­dez-vous dans la bruyère” for Baritone & 
. . . . . Piano
22468. (Baroness) Live at Road­burn, 2009 [boot­leg]
22469. (Tri Yann) Café du Bon Coin
22470. (Ernest Bloch) Baal Shem for Vio­lin and Orchestra
22471. (Amer­i­can Ana­log Set) The Fun of Watch­ing Fireworks
22472. (Gia­co­mo Puc­ci­ni) Tosca [com­plete opera: d. Saba­ta; Callas, di Ste­fano, Gobbi]
22473. (Marin Marais) Fan­taisie cham­pêtre part 1: 9 pieces en trio en D
22474. (Marin Marais) Fan­taisie cham­pêtre part 2: 10 pieces en trio en G m
22475. (Marin Marais) Fan­taisie cham­pêtre part 3: 9 pieces en trio en C
22476. (Gael­ic Storm) 35 songs [pri­vate compilation]
22477. (Wes Mont­gomery) Wes Mont­gomery [Verve Jazz Mas­ters #14]
22478. (Foun­tains of Wayne) Foun­tains of Wayne
22479. (Fly­ing Bur­ri­to Broth­ers) Bur­ri­to Deluxe
22480. (Decem­berists) Cast­aways and Cutouts
22481. (Dave Matthews Band) Crash
22482. (Bohuslav Mar­t­inů) Con­cer­to for 2 Pianos and Orchestre, 1943 
22483. (Luba) Between The Earth & Sky
22484. (Lit­tle Mil­ton) Stand By Me [Blues Col­lec­tion #48]
22485. (LCD Soundsys­tem) 45:33 EP
22486. (Light­house) 40 Years of Sun­ny Days
22487. (Rob Zom­bie) The Sin­is­ter Urge
22488. (The Who) My Gen­er­a­tion [Japan­ese Edi­tion (vari­ant)]
22489. (Gioachi­no Rossi­ni) Moïse et Pharaon, ou Le pas­sage de la Mer Rouge [com­plete
opera; d. Prêtre; Ramey, Gas­dia, Ver­rett, Lewis, Lafont]
22490. (Jean-Philippe Rameau) Orches­tral Suite from Naïs
22491. (Jean-Philippe Rameau) Orches­tral Suite from Le Tem­ple de la Gloire
22492. (Sonido en Movimien­to) Aires de Maya Pax [Ancient Mayan Music]
22493. (Gia­co­mo Puc­ci­ni) La Ron­dine [com­plete opera; d. Maazel; Te Kanawa, Domingo]
22494. (7 Sec­onds) Good to Go
22495. (Mod­est Mus­sorgsky) Boris Godunov [com­plete opera; d. Abba­do; Kotcherga, 
. . . . . Nichiteanu, Valente] 
22496. (Frank Zap­pa / Moth­ers of Inven­tion) Cruis­ing with Ruben & the Jets
22497. (A Rock­et to the Moon) Your Best Idea
22498. (Yukon Blonde) Yukon Blonde
22499. (Blood, Sweat & Tears) Child Is Father the the Man
22500. (Camille Saint-Saëns) Sam­son et Dalila [com­plete opera; d. Davis; Car­reras, Baltsis]
22501. (XXXX
22502. (Cap­tain Beef­heart & the Mag­ic Band) Safe as Milk
22503. (Big Joe Williams) Please Don’t Go [Blues Col­lec­tion #36]
22504. (Dandy Warhols) Wel­come to the Mon­key House
(Anne Sofie von Otter) Wings in the Night – Swedish Songs [w. Bengt Fors­berg, piano]:
. . . . 22505. (Wil­helm Peter­son-Berg­er) Ur Fridolins visor, Op.5 #5: “Intet är som 
. . . . . . . . . väntanstider”
. . . . 22506. (Wil­helm Peter­son-Berg­er) Ur Fridolins visor, Op.5 #1: “När jag för mig själv”
. . . . 22507. (Wil­helm Peter­son-Berg­er) Ur Fridolins visor, Op.5 #3: “Som stjärnor­na på 
. . . . . . . . . himmelen”
. . . . 22508. (Sig­urd von Koch) “I månaden Tjaitra”
. . . . 22509. (Sig­urd von Koch) “Af lotus­d­oft och månens sken”
. . . . 22510. (Karl Wil­helm Eugen Sten­ham­mar) Visor och stämningar, op.26 #1: Vandraren 
. . . . . . . . . “Här ur mossi­ga klip­pans famn”
. . . . 22511. (Karl Wil­helm Eugen Sten­ham­mar) Visor och stämningar, op.26 #5: Det far ett 
. . . . . . . . . skepp 
. . . . 22512. (Karl Wil­helm Eugen Sten­ham­mar) Visor och stämningar, op.26 #4: Jungfru 
. . . . . . . . . Blond och jungfru Brunett 
. . . . 22513. (Karl Wil­helm Eugen Sten­ham­mar) Visor och stämningar, op.26 #9: “En
. . . . . . . . . strand­visa “Är det ljuft att sköljas”
. . . . 22514. (Ture Rangström) Vin­gar i nat­ten (“Det fly­ger en fågel svart”)
. . . . 22515. (Ture Rangström) Afskedet (“År af skum­ma färder fick du pröfva”)
. . . . 22516. (Ture Rangström) Pan (“Mid­dagsstill­het och klöverånga”)
. . . . 22517. (Wil­helm Peter­son-Berg­er) Mar­its visor, Op.12 #1: “Kom bukken til gutten”
. . . . 22518. (Wil­helm Peter­son-Berg­er) Mar­its visor, Op.12 #2: “Solen skin­ner vakkert om 
. . . . . . . . . kvaelden”
. . . . 22519. (Wil­helm Peter­son-Berg­er) Mar­its visor, Op.12 #3: “Hold­er du af mig”
. . . . 22520. (Sig­urd von Koch) De Vil­da Sva­nar­na: Vår­nattsreg­net (“Det lju­va milda 
. . . . . . . . . vårnattsregnet”)
. . . . 22521. (Sig­urd von Koch) De Vil­da Sva­nar­na: Män­niskans lott (“På som­marns värme”)
. . . . 22522. (Sig­urd von Koch) De Vil­da Sva­nar­na: “Ack, ännu synes icke”
. . . . 22523. (Hugo Alfvén) 7 dik­ter, op.28 #6: “Sko­gen sover”
. . . . 22524. (Hugo Alfvén) 7 dik­ter, op.28 #3: “Jag kysser din vita hand”
. . . . 22525. (Karl Wil­helm Eugen Sten­ham­mar) 4 Dik­ter av Vern­er von Hei­den­stam, op.37
. . . . . . . . . #2: “I lön­nens skymning”
. . . . 22526. (Karl Wil­helm Eugen Sten­ham­mar) 4 Dik­ter av Vern­er von Hei­den­stam, op.37
. . . . . . . . . #1: Jut­ta kom­mer till Folkun­gar­na (“Det red en jungfru från Danemark”)
. . . . 22527. (Ture Rangström) Gam­malsven­skt (“Skyt­teln skall gå och väf­s­toln slå”)
. . . . 22528. (Ture Rangström) Melo­di (“Bara du går öfver markerna”) 
. . . . 22529. (Ture Rangström) Bön till nat­ten (“Slut är dagens”)
. . . . 22530. (Wil­helm Peter­son-Berg­er) Fridolins lust­gård #4: Böl­je­by-vals (“Sjung, sjung i 
. . . . . . . . . alarna”)
. . . . 22531. (Wil­helm Peter­son-Berg­er) Offer­kransar #2: Återkomst (“Så kom den stillhet 
. . . . . . . . . åter”)
. . . . 22532. (Emil Sjö­gren) 6 Lieder aus Julius Wolf­f’s Tannhäuser, op.12 #1: “Du schaust 
. . . . . . . . . mich an mit stum­men Fragen”
. . . . 22533. (Emil Sjö­gren) 6 Lieder aus Julius Wolf­f’s Tannhäuser, op.12 #4: “Hab’ ein 
. . . . . . . . . Röslein Dir gebrochen”
. . . . 22534. (Emil Sjö­gren) 6 Lieder aus Julius Wolf­f’s Tannhäuser, op.12 #6: “Ich möchte 
. . . . . . . . . schweben über Tal und Hügel”
. . . . 22535. (Wil­helm Peter­son-Berg­er) Fridolins lust­gård #5: Aspåk­ers-pol­s­ka (“Var­för sitta 
. . . . . . . . . vi så still”)
22536. (Patrick Wolfe) Lycanthropy
22537. (Giuseppe Ver­di) Ober­to, Con­te di San Boni­fa­cio [com­plete opera; d. Mar­riner; Ramey, 
. . . . . Guleghi­na, Urmana ‑1996]
22538. (Värt­tinä) Seleniko
22539. (Gioachi­no Rossi­ni) Ivan­hoé [com­plete opera; d. Arriv­abeni; Edwards, Balabanova]
22540. (Paul Simon) So Beau­ti­ful or So What
22541. (Hen­ry Pur­cell) The Prophet­ess Orches­tral Suite
22542. (Gia­co­mo Puc­ci­ni) Tosca [com­plete opera; d. Mitropou­los; Tebal­di, Tuck­er, Warren]
22543. (Hen­ry Pur­cell) Dido and Aeneas [com­plete opera; d. Lewis; Bak­er, Clark, Sinclair]

Leave a Comment